Vážení spoluobčané,
minulý čtvrtek jsem Vás informoval, že se v říjnu v Horním Městě udál jeden z velkých dnů pro naše Hornoměstské podzemí. Hned v pátek následoval den ještě významnější!
Opět šlo o transport velké důlní techniky z velké dálky až k nám! Podařilo se nám dopravit dvě velké důlní lokomotivy, které jsou cennými technickými a historickými stroji a od teď budou součástí i historie Hornoměstského podzemí. Na jaře, až nám bude počasí přát, dostanou nový kabát a budou umístěny na svá místa.
Za tyto nevšední a úžasné akce opětovně děkuji Radkovi Kukutschovi, předsedovi Hornického spolku Bergmeister, díky jehož spolupráci s obcí se v Horním Městě tyto „sny mohou plnit“.
Komu bych také chtěl velmi rád poděkovat jsou manželé Jana a Honza Holešovi, potažmo samozřejmě i jejich řidiči Pepa a Zdenek Konvalinkovi, kteří si s tímto nevšedním nákladem „užili“ své. Bez jejich vstřícnosti a ochoty pomoci s dopravou bychom jen stěží mohli tyto akce uskutečňovat.
Poděkování patří také zaměstnancům obce, kteří pomohli i po pracovní době s vyložením důlní techniky.
V neposlední řadě je třeba říci, že tento krok byl realizován s finanční podporou Moravskoslezského kraje v rámci programu Podpora technických atraktivit v Moravskoslezském kraji, kterému tímto vyjadřujeme upřímné poděkování. Podpora kraje nám dlouhodobě umožňuje rozvíjet aktivity zaměřené na uchování a prezentaci hornické historie, zkvalitňovat technické zázemí a nabízet veřejnosti nové možnosti poznávání.
Níže, se svolením Radka Kukutsche, opět uveřejňuji jeho vyprávění, jak celá akce vypadala a probíhala.
Bc. Kamil Mach, starosta

odhalení nákladu
vykládka menší mašiny
Hornoměstské podzemí – Stříbrný důl 21. listopadu 2025
Rok 2025 je plný výzev – a nejinak tomu bylo i tento týden, kdy padl další milník. Letos je to přesně 55 let od ukončení těžby Pb–Zn rud v Horním Městě. Stejně dlouho uplynulo od chvíle, kdy tady naposledy jezdily důlní lokomotivy. To všechno už byla historie… jenže jak se říká: kdo nesní, nežije. A my měli jeden sen, který se dnes stal skutečností.
Příběh se ale začal psát už před několika měsíci. To, že se to podařilo, jsme věděli už nějaký ten pátek – my a hrstka zasvěcených z Horního Města. Ovšem papíry potřebují svůj čas, smlouvy také, ale to nejdůležitější bylo sladit všechno dohromady: sehnat lidi tam i tam, vyřídit vjezdy, naložit, převézt, vyložit. A to není jako zajít do Lidlu pro nákup, to je orchestr, který musí zahrát v jediný den naprosto přesně. Protože proč? Čtěte dále...
Cestu provázelo několik pokusů, změn i odkladů. Hotovo mělo být už před více než měsícem, ale jak praví klasik: člověk míní, Pánbůh mění. A tak až dnešní den se stal tím pravým dnem D, kdy do sebe vše zapadlo. Minulý pátek tomu předcházelo 18 hovorů během dvou hodin, aby se to celé definitivně nakoplo. Telefonovalo se i tento týden — ale už s vědomím, že se blížíme k cíli.
A proč to bylo tak složité? Chtěli jsme jednu lokomotivu — máme dvě. Chtěli jsme tu nejlehčí — přivezli jsme jednu z nejtěžších. Chtěli jsme model BND — získali jsme DH. A vadí to? Ani v nejmenším. Naopak. I sny mají smysl pro humor.
V plné kráse se tyto stroje, které ještě donedávna jezdily kilometr pod zemí, objeví na svých nových místech asi až na jaře. Chceme jim dopřát nový kabátek, aby vypadaly jako ze žurnálu. A všem, kteří se na tomto velkém návratu podíleli, patří velké poděkování. Nebylo to snadné, ale povedlo se to. A přestože nás to stálo pár šedin a vrásek navíc, celá akce proběhla bez ztráty kytičky.
Klíčovým článkem byl převoz oněch 19 tun železa – a za to patří velký dík Autodopravě Jany Holešové. Takový náklad se opravdu nevozí každý den. Možná to bylo poprvé a naposled. Anebo, kdo ví… možná je to začátek jednoho velkého příběhu.
****************************************************************************************************
Příspěvek ze stránek Hornického spolku Bergmeister ze dne 22.11.2025
S potěšením oznamujeme, že do Horního Města byla v uplynulých dnech úspěšně dopravena lokomotiva DH35 D.0, která významně rozšíří naši kolekci důlní techniky a přispěje k dalšímu rozvoji venkovní expozice hornictví v regionu.
Lokomotiva DH35 D.0 představuje technicky i historicky cenný stroj, jenž byl v minulosti používán v podzemních provozech při přepravě materiálu a osob. Její zařazení do sbírky přispěje k lepší prezentaci důlního provozu 20. století a umožní návštěvníkům detailněji nahlédnout do každodenního fungování tehdejšího hornictví.
Tento krok byl realizován s finanční podporou Moravskoslezského kraje v rámci programu Podpora technických atraktivit v Moravskoslezském kraji, kterému tímto vyjadřujeme upřímné poděkování. Podpora kraje nám dlouhodobě umožňuje rozvíjet aktivity zaměřené na uchování a prezentaci hornické historie, zkvalitňovat technické zázemí a nabízet veřejnosti nové možnosti poznávání.
Lokomotiva nyní projde základní konzervací a po přípravě bude instalována jako součást chystané expozice.
Děkujeme všem partnerům a spolupracovníkům za jejich podíl na realizaci tohoto projektu.